Beter Slapen

"Als ik vannacht maar kan slapen...."

Komen deze gedachten u bekend voor? Dan bent u niet de enige.

Slaapoefentherapie

Volgens recente cijfers worstelen 1,5 miljoen Nederlanders elke avond met piekeren, liggen ze te malen en te woelen of liggen ze tevergeefs te wachten op de slaap die maar niet komt. Een derde van Nederland slaapt weleens slecht.

We spreken van een probleem als iemand gedurende langere tijd minder slaapuren maakt dan gezond voor hem is en als daar klachten door veroorzaakt worden. Meestal zijn er concentratieproblemen, stemmingswisselingen, hoofdpijn, duizeligheid, piekeren, vergeetachtigheid en natuurlijk vermoeidheid.

Verschillende soorten slaapproblemen:

  • Inslaapproblemen: als het inslapen langer dan 3/4 uur duurt, gedurende een periode van ongeveer een maand.

  • Doorslaapproblemen:   wanneer u moeiteloos inslaapt, maar meerdere malen op een nacht wakker wordt en pas na  3/4 uur of langer weer inslaapt.

  • Te vroeg wakker worden: meerdere dagen per week uren voor de wekker wakker worden en maar moeilijk weer in slaap kunnen komen.

  • Ongewenste gedragingen tijdens de slaap o.a. angst / paniek / dromen / overmatig zweten.

  • (langdurig) gebruik van slaapmedicatie.

rommelig Bed
BeterBS_logo01_XL_rgb.jpg